GELDERLAND – Verkiezingsfestivals, Escape Rooms en gratis pizza:  gemeenten trokken alles uit de kast om jongeren 21 maart naar de stembus te krijgen. Maar hun pogingen waren lang niet altijd succesvol. Zo kwamen er bij veel door gemeenten georganiseerde jongerenevenementen maar weinig jongeren. Zaltbommel spant de kroon met een verkiezingsfestival waar in totaal vier jongeren op af kwamen.

Zorgen in Zaltbommel
Voor het verkiezingsfestival legde Zaltbommel een bedrag van 20.000 euro neer. Ondanks dat ze hier ook de overige verkiezingscampagne van betaalden, leverde het bedrag ze toch relatief weinig op. De lage opkomst bij het festival baart de gemeente zorgen. “We gaan nu met de fractievertegenwoordigers bekijken wat er goed is gegaan en wat er beter kan. En daar zullen we het over eens zijn, op zo’n festival hadden meer jongeren moeten zijn”, zegt burgemeester Peter Rehwinkel.

Groter probleem
De lage opkomst bij het festival in Zaltbommel staat voor een groter probleem. Zo was het aantal jongeren bij de jongerendebatten in Apeldoorn ook op één hand te tellen. Eén van de aanwezige jongeren bij het jongerendebat in 
Gigant vroeg de politici tijdens het debat hoe dit volgens hen kwam.

In de coffeeshop?
Hij kreeg als antwoord dat de politici het niet zo goed wisten en dat ‘de jongeren misschien in de coffeeshop zaten’, refererend naar een grap eerder in het debat. Isa(20) snapte dit antwoord niet. “Ik denk niet dat jongeren hier niet de tijd voor willen nemen, per se. Maar ik denk ook dat zij niet inzien hoe belangrijk het is en ik denk ook dat het aan de politiek is om dat duidelijk te maken”, legt Isa uit.

En juist dat lukt gemeenten vaak nog niet. Gemeenten kunnen jongeren daarentegen wel beter bij de lokale politiek betrekken, volgens experts. Maar hoe? Lees meer op stemkwijt.weebly.com.