De academische pabo bestaat tien jaar, daarom is het nu tijd voor een evaluatie. In 2008 is in Utrecht de eerste academische pabo gestart. Inmiddels zijn er academische pabo’s in: Amsterdam, Groningen, Leiden, Nijmegen en Utrecht. In Groningen bestaat de academische pabo sinds 2010, hier komen vooral studenten uit de noordelijke provincies. Studenten van de opleiding in Groningen lopen stage op basisscholen in Friesland, Groningen of Drenthe.
De academische pabo is een vierjarige academische opleiding om leraar in het basisonderwijs te worden. Studenten volgen zowel lessen op de universiteit als op de hogeschool. Uiteindelijk levert de academische pabo twee diploma’s op: de Bachelor Pedagogische Wetenschappen en het pabo-diploma.
Bij de oprichting van de Academische Pabo werd als doel gesteld het verbeteren van de kwaliteit van het basisonderwijs. Daarnaast wilde ze vwo’ers, die anders geen pabo zouden kiezen, motiveren om als leerkracht in het onderwijs aan de slag te gaan.
De afgelopen tien jaar zijn op steeds meer basisscholen academisch opgeleide leerkrachten aan het werk gegaan. Wat betekent de komst van de academische leerkrachten voor een basisschool. Ik heb scholen bezocht, meegekeken in de klas en ben in gesprek gegaan met academische leerkrachten, collega’s en schooldirecteuren.
Ik spreek met mensen die destijds betrokken waren bij de start van de academische pabo in Groningen. Inmiddels is er ook een beroepsvereniging opgericht, omdat er onder academische leerkrachten behoefte bleek te zijn om ervaringen uit te wisselen.
Aan de academische pabo geven docenten van pedagogische wetenschappen en docenten van de pabo les. Ik vraag aan een docent of er een verschil is tussen studenten van de reguliere pabo en studenten van de academische pabo.
Een evaluatie is niet compleet zonder studenten te spreken, die nu aan de academische pabo studeren. Waarom hebben zij voor deze studie gekozen en wat zijn zij van plan om na hun studie te gaan doen?