Kopenhagen, Singapore en Amsterdam. Het zijn allemaal voorbeelden van steden die zich willen profileren als ‘smart city’, ofwel slimme stad. Ook Zwolle heeft deze ambitie. De Hanzestad won in 2016 de prijs voor slimste stad van Nederland. Dit was het begin van een nieuw tijdperk voor de Overijsselse hoofdstad.
In een slimme stad worden data en informatietechnologie ingezet om de stad sneller en efficiënter te kunnen besturen. De gemeente trok 250.000 euro uit om smart city projecten op te zetten en de slimme stad meer gestalte te geven.
De projecten zijn opgezet onder de vlag ‘Smart Zwolle’ en hebben betrekking op de speerpunten ‘Klimaatadaptieve stad’ en ‘Gastvrije binnenstad’. Het project SensHagen draait om het creëeren van klimaatbewustzijn bij de inwoners en het in kaart brengen van het microklimaat in de wijk Stadshagen. Het project Bezoekersstromen analyseert loopstromen door de binnenstad en het effect van nieuwe, grote winkelketens op deze loopstromen. Dan is er nog het project Stadsindicatoren. Dit is een grote lijst met gestandaardiseerde gegevens over de stad. Hierin worden bijvoorbeeld zaken opgeslagen als de hoeveelheid inwoners die onder de armoedegrens leven, of de hoeveelheid afval die gemiddeld per inwoner per jaar wordt geproduceerd. De gegevens van elke slimme stad staan in deze lijst opgeslagen, zodat steden met elkaar kunnen worden vergeleken.
Het lijkt een grote kans voor de stad om zich beter op de kaart te zetten, maar wat vindt de Zwolse inwoner hiervan? Zaken als privacy komen aan bod, maar ook stel ik door middel van een enquête vragen over de mate waarin de burgers betrokken zijn bij deze plannen. Weten zij eigenlijk wel wat er speelt? Zien zij hier toekomst in?
Ik vroeg mijn respondenten onder andere of zij wisten wat een smart city is. Van de 275 respondenten zei 69,8% dit niet te weten. De gedachte die ik er van tevoren over had, namelijk dat burgers er weinig bij betrokken zijn, lijkt bevestigd. Maar is dit ook zo?
Meer weten over dit onderwerp? Kijk dan op www.smartcityzwolle.wordpress.com