Renault-ontwerper Laurens van den Acker voorspelde tijdens de Dutch Design Week in 2018 hoe onze auto’s er in 2030 uit komen te zien. Een prachtige futuristische koperkleurige auto, met vier stoelen en een salontafel in het midden. Een bestuurder is niet meer nodig, de auto zou zichzelf namelijk gaan rijden.

Een interessante visie natuurlijk, maar het idee van een zelfrijdende auto is niks nieuws. In 1956 ging het autobedrijf General Motors, Laurens voor en toonde een auto die ook zelfrijdend was. Dat was in 1956, hetzelfde jaar dat IBM de eerste harde schijf lanceerde en de Amerikaanse universiteit MIT nog bezig was met de ontwikkeling van het toetsenbord.

Het is 63 jaar later, we hebben inmiddels opvouwbare smartphonesgezichtsherkenning voor katten en robots die onze kleding kunnen opvouwen. Maar de zelfrijdende auto heeft nog niet echt een doorbraak gevonden.

Het probleem van de zelfrijdende auto is dat hij zal moeten gaan samenwerken met het andere verkeer. De auto zal gedrag van andere bestuurders moeten gaan voorspellen. Zo’n auto werkt misschien redelijk op een overzichtelijke weg met goede belijning, alleen in een drukke stad als Amsterdam bijvoorbeeld kun je het vergeten.

‘Als een fietser weet dat het een zelfrijdende auto is dan gooit hij hem ervoor, die zelfrijdende auto stopt wel.’

In de volgende videoserie leg ik alles uit over de zelfrijdende auto. Hoe werkt zo’n systeem nou eigenlijk? Waarom kan zo’n auto geen menselijk gedrag voorspellen? En waarom zijn we zo angstig voor autonome voertuigen?

In de video’s spreek ik met verschillende experts op het gebied van zelfrijdende auto’s.  Zo spreek ik onder andere met Willem Strijbosch hoofd autonoom rijden bij TomTom, Vanessa Evers Hoogleraar Human-Media Interaction en Laurens van den Acker Directeur Design bij Renault.

https://www.youtube.com/watch?v=qWBfOTUQMXY&feature=youtu.be

Check de driedelige serie op ons YouTube-kanaal!