Waarom wordt het de consument zo moeilijk gemaakt om plasticvrij te leven?

Je loopt in de supermarkt en voor je het weet is het zover: de eerste plasticverpakking ligt in je handen. Soms sta je er niet eens meer bij stil dat alles om je heen verpakt is in plastic, of bestaat uit plastic. Maar dit materiaal is niet alleen te vinden in de supermarkten. Ook de zeeën en oceanen zitten er vol mee en als we zo doorgaan, bevindt er zich in 2050 meer plastic dan vis in de zeeën. 

Plastic zwerfafval is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Daarnaast worden de stranden opgeruimd door initiatieven als 4Ocean en probeert Boyan Slat de zeeën schoon te maken met zijn plasticsoepveger. Maar wordt het niet een keer tijd om de plasticstroom tegen te gaan en te stoppen met het dweilen met de kraan open?

Steeds meer millennials willen niet meer thuiskomen met een boodschappentas vol plastic en gaan op zoek naar alternatieven. Op social media vind je tegenwoordig zelfs eco-influencers: influencers die hun volgers proberen te inspireren op het gebied van duurzaamheid. Helen van Leeuwen (19) raakte op Instagram geïnspireerd om plasticvrijer te gaan leven: “Social media heeft mijn ogen écht geopend: ik begon te beseffen hoe belangrijk het is om zelf ook een steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.”

Maar millennials gebruiken social media niet alleen ter inspiratie: Julia de Laat, Ariana Ahmadzada en Jouri Schoemaker nemen het heft in eigen handen en proberen ieder op hun eigen manier zélf een inspiratiebron te zijn voor anderen om de wereld plasticvrijer te maken.

Maar waarom wordt het de consument zo moeilijk gemaakt plasticvrij te leven? En wiens schuld is dat eigenlijk? Met behulp van een consumentenpsycholoog, Kennis Instituut Duurzaam Verpakken, de Plastic Soup Foundation en vele anderen duik ik de plasticsoep in.

Benieuwd naar de hele productie? Ga naar: www.plasticpuzzel.jimdosite.com

 

Geef een reactie