Veel geld voor het onderwijs, maar de werkdruk voor docenten blijft hoog: ‘Bedrag om te kietelen’

De hogeschool Windesheim in Zwolle

Het kabinet kon de lokroep om meer geld in het onderwijs te investeren niet langer weerstaan. Een Nationaal Programma Onderwijs van 8,5 miljard euro moet voorkomen dat het onderwijs volledig ten onder zou gaan aan de coronamaatregelen. Iedereen die het moeilijk heeft in het onderwijs kan op steun rekenen. Maar is dat ook echt zo? Uit onderzoek naar de werkdruk op de hogescholen Windesheim in Zwolle en Saxion in Apeldoorn en Deventer blijkt dat de docenten alleen nog maar harder moeten werken. En dat moet toch niet de bedoeling zijn geweest…

Het coronavirus zette de studentenwereld volledig op haar kop. Studenten moesten van de ene op de andere dag hun vertrouwde collegezaal verruilen voor een geïmproviseerd kantoor in hun krappe slaap- of woonkamer. En met welk perspectief? De motivatie verdween en de mentale problemen namen toe. Uitputtingsklachten, eenzaamheid en prestatiedruk. Een groot aantal studenten aan de universiteiten en hogescholen had in 2021 last van mentale problemen. ,,Studeren is meer dan alleen uit een boekje leren en in je eentje achter een bureau zitten”, vertelt Coen Bongers, opleidingsmanager Accountancy op Windesheim.

Volgens Bongers verkeerden er meerdere studenten van zijn opleiding in ‘geestelijke nood’. Ook de studenten van de hogeschool Saxion hadden het zwaar. ,,Er zijn nu gewoon meer studenten die psychische klachten hebben. Het heeft nu dus ook echt wel zin om een extra studentendecaan of studentenpsycholoog in te huren”, vertelt Janco Bonnink, directeur Onderwijs en Student Support op Saxion. En dat kan met het geld uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).

https://twitter.com/MinOCW/status/1362091449286860802?s=20

Extra begeleiding nodig

Daarmee kunnen en moeten de hogescholen ook de studieachterstanden wegwerken. Die zijn niet gering. In juni 2020 telde het hoger onderwijs 54.000 studenten meer met een achterstand dan in 2018, blijkt uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Voor deze studenten is extra begeleiding nodig om een passend studieprogramma te kunnen blijven bieden. Daarvoor bedacht het kabinet de regelingen ‘coronabanen hoger onderwijs’ en ‘extra hulp voor de klas’, om tijdelijk extra personeel aan te kunnen nemen.

,,Maar het is ontzettend moeilijk om nieuwe collega’s te vinden”, vertelt Douwe van der Zweep, bestuurslid van de Algemene Onderwijsbond (AOb). ,,Je trekt immers niet zomaar een blik met collega’s open. Je moet ze daadwerkelijk vinden, vervolgens inwerken en ook nog hun plek helpen vinden in de organisatie.” En die taak komt op het bordje van de docenten terecht. Nóg meer werk dus. En dat terwijl de werkdruk al (te) hoog is. Uit een enquête onder 54 Windesheim-docenten blijkt dat meer dan de helft de werkdruk vóór corona al te hoog tot veel te hoog vond. Tijdens corona is die werkdruk volgens 37 docenten toegenomen tot zelfs enorm toegenomen.

Volgens de meeste Windesheim-docenten nam de werkdruk tijdens corona nog verder toe.
Uit de enquête resultaten blijkt dat online-onderwijs een belangrijke oorzaak is van de toegenomen werkdruk.

Hoe dan wel?

Dat hbo-docenten extra hulp goed kunnen gebruiken, staat dus buiten kijf. Maar het NPO zorgt er niet voor dat de werkdruk voor docenten minder wordt. ,,Dit is een bedrag om te kietelen”, stelt Jan Broersma van de FNV. Het moet dus anders. Maar hoe dan? En wat doen én gaan Windesheim en Saxion doen om de studieachterstanden zo snel mogelijk weg te werken? Dat en (veel) meer lees je hier!

Geef een reactie