Jong geleerd is oud gedaan?

Ooit overwogen of het docentschap iets voor jou zou zijn? Je bent niet de enige. Ieder jaar beginnen duizenden studenten aan een lerarenopleiding. Ondanks de negatieve berichten over stakende leraren en hoge werkdruk beginnen deze toekomstige docenten toch vol goede moed aan hun studie. Maar zijn zij nog steeds zo enthousiast over hun vak als ze eenmaal afgestudeerd zijn? Nee, niet altijd. Uit cijfers van DUO blijkt namelijk dat 25 procent van de starters binnen het voortgezet onderwijs na drie jaar alweer gestopt is met lesgeven.

Veel scholen hebben nu al te maken met een lerarentekort en vergrijzing. Klassen worden groter en de werkdruk neemt toe. En in de komende jaren zal het tekort alleen maar verder oplopen. Juist daarom zijn deze jonge startende docenten belangrijk voor de toekomst van het onderwijs. Het is dus cruciaal dat starters behouden worden.

Als docent economie in spé ben ik op zoek gegaan naar de redenen waarom jonge docenten stoppen en hoe er voor gezorgd kan worden dat zij wel binnen het onderwijs willen blijven werken. Hoe blijft het onderwijs voor starters aantrekkelijk? Wat kunnen scholen doen om deze jonge leraren te behouden en welke mogelijkheden heb je als je school er niets aan doet om jou als beginnend docent binnen het onderwijs te houden?

Ook sprak ik vier jonge docenten over hoe zij hun eigen draai gegeven hebben aan hun onderwijscarrière. Zo vertrok een van hen naar een tropisch eiland, staat de ander met een camera voor de klas en combineert nog een andere docent haar baan in het onderwijs met cabaret. Hoe hebben zij de eerste jaren ervaren en welke tips hebben zij voor starters?

Benieuwd naar hun verhalen? Helaas moet je nog heel even wachten. Houd deze website in de gaten voor een link naar de hele productie.

Geef een reactie