Het belang van de lokale omroep

Op woensdag 11 maart 2020 wordt de eerste coronabesmetting in de stad Groningen ontdekt. Lokale omroep OOG is de eerste en enige die premier Mark Rutte diezelfde dag over deze besmetting interviewt. Andere media uit Groningen focussen zich dan nog op de aardbevingsproblematiek.

Twee dagen later worden alle stagiairs en vrijwilligers van OOG naar huis gestuurd. De normaal zes verslaggevers per dag wordt in een keer verminderd tot twee. Alle afspraken worden geschrapt en de verslaggevers gaan op zoek naar de gevolgen van de coronacrisis voor verschillende sectoren. Ze weten dan nog niet dat dit de komende tijd niet zal veranderen.

Maandenlang hebben alle reportages een link met het coronavirus. Eerst over verschillende sectoren die in elkaar storten, vervolgens worden langzaam oplossingen gezocht en daarna komen er steeds meer versoepelingen. Maar niet voor de omroep zelf: interviews moeten op afstand, evenementen zijn geschrapt, de helft van de redactie moet thuisblijven. En dat terwijl de kijkcijfers en het aantal bezoekers van de website meer dan verdubbelen. Mensen hebben duidelijk meer behoefte aan lokaal nieuws in tijden van een crisis, maar de omroepen moeten het doen met allemaal belemmerende maatregelen.

Maar de media die hierin voorzien, zoals OOG, profiteren nauwelijks van deze opleving van aandacht. Volgens de overkoepelende organisatie NLPO kost de crisis alle lokale omroepen 350.000 euro per week.

Begin april komt minister Arie Slob met steun: hij trekt 11 miljoen euro uit om de lokale media te helpen. Goed nieuws, maar het blijkt deels een sigaar uit eigen doos. Het geld komt gedeeltelijk uit een fonds dat de lokale omroepen volgend jaar zouden krijgen voor de pilot ‘Professionalisering van lokale media’. De mensen – veelal jonge talenten – die hiervoor zouden worden aangenomen, zien het budget voor hun baan verdwijnen. Directeur Marc Visch van de NLPO vreest dat één op de vijf lokale omroepen zal omvallen.

Hoe erg zou het eigenlijk zijn als dat zou gebeuren? Met andere woorden, hoe belangrijk is de lokale omroep eigenlijk?

Om die vraag te beantwoorden volgen we een maand lang de medewerkers van OOG bij hun dagelijkse bezigheden. Welke onderwerpen worden er gekozen? Hoe ziet reportages maken er in deze tijd uit? Maar ook: kan OOG de crisis wel overleven?
De documentaire is hier te bekijken.

Geef een reactie