Heeft de coronacrisis de game industrie blijvend veranderd?

Corona. Het meest gebruikte woord van 2020. Ook in 2021 is het virus helaas nog steeds onder ons. Ondertussen zijn alle industrieën en branches inmiddels wel geraakt door deze crisis, zowel in positieve als negatieve zin. Veel industrieën hebben veranderingen doorgemaakt. Veranderingen die misschien zelfs wel blijvend zijn. Zo ook de game industrie. Het beeld bestaat dat de game industrie alleen maar baat heeft gehad bij de coronacrisis, omdat mensen meer thuis zitten en dus meer vrije tijd hebben. Games kopen en spelen is dan een manier om deze tijd in te vullen. Maar is dit daadwerkelijk zo? Is het allemaal hosanna in de game industrie? Het antwoord is ja en nee.

BAAT BIJ DE CORONACRISIS

Dat de game industrie namelijk geld heeft verdiend aan de lockdowns en de coronacrisis in het algemeen is zeker een feit. Ter vergelijking: de waarde van de game industrie kwam eind 2020 ongeveer neer op $180 miljard ($120 miljard het jaar daarvoor). De vlieg industrie, nog steeds veel groter, had een totale waarde van $686 miljard ($801 miljard jaar het daarvoor). Kortom: daar waar andere branches de impact van corona extreem voelen, is dat voor de game industrie juist andersom. En toch is dit niet het hele verhaal. De game industrie bestaat namelijk uit veel verschillende onderdelen die allemaal op hun eigen manier geraakt en veranderd zijn door de coronacrisis.

MEER DAN EEN GAME

Zo zijn er de mensen die de games maken (gameontwikkelaars), mensen die de games publiceren (uitgevers) en de mensen die er reclame voor maken (PR-mensen). Verder zijn er natuurlijk de mensen die de panden verhuren voor verschillende gamebeurzen en heb je gamejournalisten die games previewen, bespreken en reviewen en zo een game (in zowel positieve als negatieve zin) op de kaart kunnen zetten. Tot slot zijn er natuurlijk nog de gamers zelf, de uiteindelijke doelgroep. Allemaal hebben ze hun eigen coronaverhaal. Uit eigen onderzoek blijkt dat gamers meer zijn gaan gamen en meer zijn gaan uitgeven aan games? Maar waarom zijn ze meer gaan gamen, en heeft dit effect op hun mentale en fysiek gesteldheid?

https://corona-en-de-gamewereld1.webnode.nl/

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply