Dieselauto’s zijn oninteressant en dat is slecht nieuws voor het klimaat

‘Driving for cleaner air’ is wat overdreven, maar in stedelijke gebieden – waar meer fijnstof in de lucht zit – is de lucht die een moderne dieselmotor in gaat viezer dan de lucht die uit de uitlaat komt.


Minder dan 13.000 nieuwe dieselauto’s verlieten vorig jaar de showrooms – tien keer minder dan vijf jaar geleden. In hetzelfde tijdsbestek werd de elektrische auto juist ruim 20 keer zo populair. Dat is vooral het gevolg van fiscale stimulansen door de overheid, met als doel de CO2-uitstoot van het wegverkeer te reduceren. Op papier lukt dat, in de praktijk niet.

“Willen we op korte termijn aan de CO2-doelen voldoen, dan moeten we de moderne dieselauto omarmen”, zegt professor Bart Somers van de TU/e. Diesels zijn tegenwoordig veel groener dan het door dieselgate gekrenkte imago doet vermoeden. Somers pleit voor een beleid dat zich niet richt op het middel, maar op het doel: minder CO2. De beste route ernaartoe laat zich echter niet zomaar bepalen.

Een viertal verhalen over dit onderwerp verschijnt, onder voorbehoud, binnenkort in AutoWeek en NRC. 

Geef een reactie