Waar we rond de 19e eeuw de industriële revolutie hadden, begon bij de laatste eeuwenwisseling een digitale revolutie. Dit heeft een grote invloed op ons dagelijks leven, zo zijn we zijn veel sneller bereikbaar en is alle informatie in een oogwenk beschikbaar. Ook zijn er een aantal processen gaande waar we niet zo één, twee, drie bij stil staan. Net zoals alle informatie subiet beschikbaar is, is dat tegenwoordig ook zo voor muziek. Vroeger kon je maandenlang wachten op een nieuw album van je favoriete artiest en ging je naar de platenzaak om zijn of haar nieuwe album te kopen.

Tegenwoordig ontdek je nieuwe muziek vanuit je luie stoel en kan je muziek meteen digitaal streamen. Dat blijkt nu ook invloed te hebben gehad op de manier waarop muzikanten hun muziek uitbrengen. Steeds vaker brengen muzikanten singles uit of EP’s (korte albums waar vaak niet meer dan vijf liedjes op staan) uit. Nu kan je denken: nou en. Maar de meeste muzikanten proberen van hun albums samenhangende kunstwerken te maken. Soms om een maatschappelijke boodschap te verkondigen of om gewoon hun persoonlijke verhalen te vertellen. Sinds 2006 (het jaar waarin Spotify werd opgericht) tot en met 2015 is de verkoop van albums met 58% gedaald. Die daling kan natuurlijk op verschillende manieren worden uitgelegd, maar we zien ook een toename in de verkoop van singles en natuurlijk het gebruikt van streamingsdiensten als Spotify, Deezer en Apple Music. Is ons luistergedrag dan zoveel veranderd?

Hoe relevant zijn albums nog in deze tijd waarin we onze eigen playlists kunnen samenstellen zonder dat het ons (veel) geld kost?  In deze korte documentaire hoort u de visie van professionals uit de industrie. Tom Engelshoven redacteur bij muziekblad OOR vertelt over de komst en de waarde van het album. Vincent Bergsma frontman van The Cool Quest, vertelt zijn kant van het verhaal als muzikant die op het punt staat om door te breken. Ook muzikanten die wat lager aan de ladder staan vertellen hun visie, net als DJ, programmeur en platenhandelaar Paul van ’t Veer.