Door Mathilde Hartholt
Gedane zaken nemen geen keer. Tuurlijk. Maar het is soms wel aardig om even terug te blikken of vooruit te kijken. In 2002 werd in het centrum van de Overijsselse plaats Raalte – een dorp met circa 36.000 inwoners – het betaald parkeren ingevoerd. Vijftien jaar later werd de beslissing teruggedraaid en medio april 2017 keerde de blauwe schijf terug. Maar wie betaalt er nu voor de (financiële) rekening van Raalte? Is het de gemeente? Draaien de Raalter centrumondernemers ervoor op of zijn het de inwoners van de gemeente Raalte die het moeten bekopen?
Als het aan oud-raadslid Cees van der Veer had gelegen, was dat hele betaald parkeren er nooit gekomen. ,,Betaald parkeren is alleen maar ingevoerd om de parkeergarage van het Schip te betalen.’’ Van der Veer was van meet af aan een van de grootste criticasters van het parkeerbeleid van de gemeente Raalte. In 2003 – toen het net was ingevoerd – zat hij bij de politieke partij Lokaal Alternatief en onderzocht hij samen met Wim Arends (voormalig raadslid VVD) de financiële besluitvorming. Een van hun conclusies toen: de hele invoering is financieel ondoorzichtig. En de effectiviteit is niet te meten.
Vijftien jaar later staat Van der Veer nog altijd achter die conclusies. Sterker nog: de bedrijfseconoom is ervan overtuigd dat de hele invoering alleen maar bedoeld is geweest om de parkeerkelder onder het Schip mogelijk te maken. In dit onderzoek komt deze kwestie uitgebreider aan bod.
Bovendien wordt ook gekeken of de uitgangspunten op basis waarvan de gemeenteraad van Raalte besloot tot invoering van betaald parkeren, ook zijn gehaald. De Stentor vroeg alle relevante stukken op bij de gemeente Raalte. Inclusief kosten en opbrengsten per jaar gespecificeerd, over de periode van vijftien jaar dat er in Raalte betaald moest worden voor een parkeerplek.
Uiteraard mag de mening van het Raalter Ondernemers Verbond (ROV) – dat er werk van maakt om de aantrekkelijkheid van het centrum te vergroten- niet ontbreken. De ondernemers zijn zo blij met de afschaffing dat ze er zelfs aan willen meebetalen. Voor de afschaffing hoesten de ondernemers 75.000 euro per jaar op, tien jaar lang. 750.000 euro. Waar de hoogte van dat bedrag op gebaseerd is? De ondernemers zelf hebben geen idee.
In dit onderzoek wordt ook stilgestaan bij de mening van de Raalter winkeliers. Hoe ervaren hun klanten de afschaffing? En merken ze omzetverschillen door de invoering van de blauwe zones? Ook de oordelen van experts en wetenschappelijke onderzoekers worden meegenomen.
Tot slot wordt ook naar ‘buurtgemeenten’ als Steenwijk en Harderwijk gekeken, waar het vrij parkeren al langer (gedeeltelijk) is ingevoerd. Leidt het vrij parkeren ook daadwerkelijk tot een toename van het aantal bezoekers aan de stadskernen?
Charlotte Schuilenburg (25) woont in het centrum en legt uit hoe zij tegen de beleving van het Raalter winkelcentrum aankijkt.
https://www.youtube.com/watch?v=9CG6o6NeEJk
Een uitgebreider verhaal over de kwestie is te lezen op de website raalteparkeerdorp.wordpress.com. Op 1 juli volgt de publicatie in dagblad de Stentor (editie Salland). Instagram: Parkeerdorp Raalte
Leave a Reply