Doneer je wel eens aan het goede doel? Of fiets je liever tegen een berg op om geld in te zamelen? Het laatste is in de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen. Veel non-profit organisaties halen via jaarlijkse sportieve evenementen geld op voor het goede doel en voor sommigen van hen vormen dit soort evenementen zelfs de belangrijkste inkomstenbron. Toen het coronavirus begin vorig jaar de kop opstak waren de (financiële) gevolgen dan ook groot.
Vanwege het coronavirus moesten alle evenementen worden afgelast. Dit had enorme financiële gevolgen voor de organisaties. Uit onderzoek van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) van afgelopen september blijkt dat ruim 62% van de organisaties te maken kreeg met een dalend inkomen en vooral de middelgrote organisaties lijken het hardste geraakt te worden. Bij Stichting ALS Nederland en Stelvio for Life (haalt geld op voor kankeronderzoek) ging het zelfs om ruim vijftig procent van de totale inkomsten.
Om toch wat geld ‘terug te verdienen’ bedachten organisaties verschillende alternatieven, zoals een home edition of een virtuele toer. Niet iedereen loopt daar warm voor. Eddie Sevink, organisator van Stelvio for Life, koos ervoor om geen alternatief in het leven te roepen. De ‘geest’ van het evenement weegt volgens hem namelijk zwaarder dan het verlies aan inkomsten. “Het gaat om de beleving en de sfeer daar in Italië. Dat kun je niet vanuit je woonkamer doen.”
Wil je meer weten over de impact van het coronavirus op goede doelen? Of ben je benieuwd naar de ‘geest’ van Stelvio for Life? Lees dan hier de persoonlijke verhalen van de organisatie en enkele deelnemers.