De journalist als content marketeer? Met die vraag trapte oud-NRC-journalist Freek Staps op 11 april af voor de NA-Jou 2019, de Netwerkavond voor Alumni Journalistiek van Windesheim. Het thema van de avond luidde: ‘Geld verdienen als journalist, #hoedan?’ Wat doe je als je met je diploma journalistiek op zak niet kunt rondkomen als freelancer? Ga je in zee met commerciële partijen, instellingen, belangenorganisaties? Hoe pak je dat aan?

Freek Staps, die met zijn bedrijf The Story Network journalisten inhuurt voor grote bedrijven, vertelde hoe merken nu zelf media worden en grote behoefte hebben aan journalisten. Zij weten immers hoe je verhalen moet vertellen. Er is dus een commerciële markt voor journalisten. En nee, je werkt dan niet als onafhankelijke journalist. En ja, er is goed geld mee te verdienen.

Aansluitend op Staps’ keynote speech gaven alumni elkaar in twee rondes workshops over het freelancen voor commerciële opdrachtgevers, bouwen aan je beeldmerk, social media-strategie en storytelling met je smartphone (mobile journalism). Tussen de bedrijven door was er gelegenheid voor speeddates met mediabedrijven als de Stentor en RTV Oost. Een vijftigtal alumni en afstudeerders kwam op de Netwerkavond af. Gehoorde reacties: ,,Kan dit elk jaar worden georganiseerd?’’, ,,Ik had alle workshops wel willen bijwonen’’ en: ,,Ik wil hier ook wel voor betalen.’’

Freek Staps vertelt over commerciële bedrijven die journalisten inhuren. (Foto Erik van Schaik)

Print Friendly, PDF & Email