De Deelfiets Verdeelt: Gaat deelmobiliteit doorbreken in Nederland?

Nederland is een fietsland pur sang, maar er zijn landen en buitenlandse steden die Nederland voorbij fietsen als het gaat om fietsinnovaties. Bijvoorbeeld deelfietsen. In steden als Milaan, Parijs en Barcelona rijden forensen en toeristen op tweewielers die je met je telefoon ontgrendelt en vergrendelt, zodat na jou een ander er op kan rijden. Dat terwijl het allereerste deelfietsplan ter wereld van Nederlandse origine is.

Specialisten, critici en vertegenwoordigers van de overheid buigen zich in ‘De Deelfiets Verdeelt’ over de vraag of deelmobiliteit überhaupt toekomst heeft in Nederland.

Bicing is het deelfietssysteem van Barcelona

Want deelmobiliteit zal de aankomende jaren een onderwerp van discussie blijven, omdat het een deel van het antwoord op allerlei maatschappelijke problemen zou kunnen geven. Denk aan fietsparkeerproblemen op het station, filevorming door forensen op snelwegen, autovrije centra en de luchtvervuiling in binnensteden. Het delen van ’s werelds groenste transportmiddel, dat onlosmakelijk verbonden is met de Nederlandse cultuur, biedt volgens specialisten veel mogelijkheden om te verduurzamen.

Mobility as a Service

En het blijft niet alleen bij deelfietsen. Ook elektrische scooters, elektrische auto’s en (in het buitenland) elektrische steps zijn inmiddels ‘deelbaar’. Dit tot genoegen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat deelinitiatieven aanmoedigt. Onder de noemer ‘Mobility as a Service’, het aanbieden van allerlei soorten deelmobiliteit in één app, moet er volgens Arlette van Gilst van het Ministerie een deelcultuur in Nederland gaan ontstaan. Iets wat nog een flinke kluif kan worden, volgens critici, die Nederlanders meer van de ‘ikke ikke ikke en de rest kan stikken’-cultuur vinden.

Documentaire

De Deelfiets Verdeelt, een documentaire van Sjors Beukeboom, neemt u op reis door het verleden, het heden en de toekomst van de deelfiets in Nederland. Stap op bij het Wittefietsenplan van 1964 en fiets mee naar eindstation Mobility as a Service. Gaat deelmobiliteit doorbreken in Nederland?

Geef een reactie