Shared Space Borne: veilig of niet?

De Nieuwe Kerkstraat in Borne heeft in 2012 een metamorfose ondergaan. De straat in het centrum moest niet meer de drukke, op de auto gefocuste, doorgaande straat zijn. Het zou een echte winkelstraat worden, waar mensen graag verblijven.

Om dit te realiseren is de weg ingericht als Shared Space. Dit, van oorsprong Friese, verkeersconcept is al in veel plaatsen in Nederland toegepast. Het gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid van de mensen. Stoepen, verkeersborden en andere hinderlijke obstakels worden weggehaald en weggebruikers gaan zich allemaal in dezelfde ruimte bewegen.

Na de aanpassingen in de Nieuwe Kerkstraat is het optisch beter geworden: het lijkt de winkelstraat die de gemeente voor ogen had.

Onder weggebruikers rijst echter steeds vaker de vraag of dit concept en deze straat wel een goede combinatie is. Ze geven vaker aan zich onveilig te voelen, door onoverzichtelijkheid en drukte. Ondernemers hekelen het parkeer- en laad-en-losbeleid in combinatie met het aantal auto’s dat door de straat rijdt.
Ondernemers hekelen het parkeer- en laad-en-los-beleid in combinatie met het aantal auto’s dat door de straat rijdt.

De verantwoordelijk ambtenaren lijken tevreden, al zoeken zij ook naar kleine aanpassingen.

Helemaal voor de invalide weggebruikers, zoals mensen in een rolstoel, lijkt dit concept niet te werken. Veel te vaak hebben ze het gevoel dat ze niet gezien worden of midden op straat rijden. Om dit gevoel te verkleinen zijn er maatregelen te nemen. De klachten in Borne wijzen op het feit dat dat niet voldoende is.

De vraag die centraal staat is of de klachten gegrond zijn. Is het concept daadwerkelijk gevaarlijk op deze plek, of is dat een gevoel onder weggebruikers?  Waarom werkt het hier niet en op tientallen andere plekken in Nederland wel? Is door dat onveiligheidsgevoel het concept ook verkeerd, of werkt het concept prima?

 

Benieuwd naar de producties? Ga naar https://sharedspaceborne.nl/

Geef een reactie