Schoonheidsidealen: Aan welke probeer jij te voldoen?

Ernestina Omuni-Kwenzilike – Onbewust worden we vanaf onze geboorte al geconfronteerd met het ideaalbeeld. Waar de speelgoedindustrie begint, maken de media het voor hen af. Door de jaren heen heeft dat zich ontwikkelt tot een punt dat er geen ontkomen is aan het schoonheidsideaal. Maar kunnen we stellen dat het beeld dat we online zien nog wel feitelijk is of wordt het allemaal digitaal bewerkt?

Social media, als Instagram en TikTok, zorgt ervoor dat jongeren zelfbewuster worden van hun uiterlijk. Daarnaast wordt door het gebruik van deze apps ook het ideaalbeeld beïnvloed met diverse filters. Vooral ‘beauty filters’ die je voorzien van een gladde huid of zelfs een andere kleur ogen zijn momenteel erg populair. Deze manier van foto bewerking zorgt ervoor dat er een toename is in het aantal cosmetische ingrepen. “In plaats van foto’s van een beroemdheid, nemen mensen nu een gefilterde foto van zichzelf mee,” verklaarde Felicia Smits, Nederlandse Vereniging voor Esthetische Plastische Chirurgie (NVEPC), in 2018 al tegen het AD over de populariteit van cosmetische ingrepen.

Maar valt dit nog terug te draaien? In 2013 ontstond op social media de Body Positivity community. Een grote groep vrouwen die zich ondervertegenwoordigd voelden of de vooroordelen over dikke mensen zat waren staken onder de hashtag #bodypositivity de hoofden bij elkaar. Waarom? Omdat zij voor de jongere generatie een diverser aanbod aan rolmodellen willen creëren. “Want in een multiculturele samenleving kan het niet zo zijn dat je maar 1 ideaalbeeld van de vrouw ziet.”

Waarom is een strijd tegen het schoonheidsideaal nodig volgens sommigen? En werpt de beweging na zeven jaar de nodige vruchten af? In de eerste podcast aflevering van Ernestina Elisabeth vind je de antwoorden op deze vragen. Luister de podcast hier!

 

Geef een reactie