Populariteit kringloopwinkels stijgt en de prijzen veranderen mee

Waar de kringloopwinkel eerst een soort voedselbank voor spullen en meubels was, is het nu een schatkamer voor zowel arm als rijk. De hype is in volle gang en de kringloopwinkel is hipper dan ooit tevoren. Maar als ergens veel vraag naar is, dan heeft dat vaak een prijsstijging als gevolg. Is door deze populariteit de kringloopwinkel nog wel betaalbaar voor de mensen die hiervan afhankelijk zijn?

Stijging aantal kringloopwinkels

Nederland telt meer dan 1000 kringloopwinkels, eenmanszaken inbegrepen. In deze kringloopwinkels worden tweedehandsproducten verkocht. Uit recent onderzoek van het BKN, de branchevereniging voor kringloopwinkels, blijkt dat het aantal kringloopwinkels in 2018 met zeven procent is toegenomen t.o.v. 2017. Daarnaast nam volgens de BKN de omzet ook nog eens met vier procent toe. Wat betekent deze groei van de kringloopwinkels voor het sociale aspect? Mist de kringloopwinkel zijn oorspronkelijke doel van toegankelijk zijn voor mensen die minder te besteden hebben? Is de kringloopwinkel daadwerkelijk duurder geworden of lijkt dat maar zo?

In gesprek met

Om dit uit te zoeken ga ik in gesprek met mensen die financieel genoodzaakt zijn om in de kringloopwinkel hun spullen te kopen. Wat merken zij van de veranderingen binnen de kringloopwinkel en welk effect heeft dit op hun persoonlijke situatie? Ook wil ik weten hoe de kringloopwinkels hier zelf tegenaan kijken. Daarom houd ik een rondvraag onder tien verschillende kringloopzaken in Gelderland. De belangrijkste vraag: is de kringloopwinkel duurder geworden?

Doorverkoop kringloopspullen

Er is een andere kant aan dit verhaal: er ontstaat een schaduweconomie in het doorverkopen van spullen uit de kringloopwinkel. Om achter de motieven van deze verkooppunten te komen, ga ik in gesprek met de oprichtster van de Instagrampagina Kringloopgelukjes. Haar liefde voor kringloopitems liep uit de hand en nu verkoopt zij deze spullen online door. Dit toont een ander perspectief, namelijk het kopen en verkopen van kringloopspullen omdat het leuk is, niet omdat het een financiële noodzaak is. Heeft haar bedrijfje invloed op de veranderingen binnen de kringloopwinkels?

Ook ga ik in gesprek met Roosmarijn Koster. Zij heeft haar eigen YouTube-kanaal waarin ze met enige regelmaat de kringloopwinkel bezoekt. Ik kom erachter hoe zij de toekomst van de kringloopwinkel voor zich ziet. Om het verhaal af te ronden interview ik Ronald van den Heerink, projectcoördinator van de BKN. Hij vertelt mij hoe de doelgroep verschuiving tot stand is gekomen, welke doelstellingen de BKN heeft en of de kringloop er nog is voor de mensen die minder te besteden hebben.

Lees mee

Ben jij benieuwd naar dit verhaal? Neem dan snel een kijkje op https://kringloopverhaal.home.blog/

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply