Je kent het wel: dat moment wanneer je een perfecte foto voorbij ziet komen op Instagram. Alles lijkt te kloppen aan het plaatje. De kleuren, de compositie, de omgeving én de persoon op de foto. Geen flaw te bekennen. Herkenbaar? Ja. Realistisch? Meestal niet. Dit soort foto’s worden vaak gepost door influencers, de bekende Instagramgebruikers met een groot aantal volgers en dus een groot bereik. Jongeren kijken tegen deze mensen op, maar wie leert hen dat niet alles wat op Instagram staat echt is?
Je kunt tegenwoordig alles aan je foto bewerken, zelfs via je telefoon. Jongeren hebben er echter moeite mee om echt van nep te onderscheiden: maar liefst 64% van hen is niet mediawijs. De perfecte foto’s die ze de hele dag door op hun feed voorbij zien komen lijken voor de meeste mensen normaal geworden. No filter? Dan is een foto, wat sommigen betreft, bij voorbaat al niet Insta-waardig. In deze productie delen mediacoach Leonie Pietersen en mediapedagoog Freek Zwanenberg hun mening over de invloed die Instagraminfluencers hebben op jongeren.
Daarnaast komen een lifestyle-influencer (Laurie Scheerder), een mode-influencer (Izabela Spakman) en een sport-influencer (Mickey van der Hart) aan het woord over wat zij met hun invloed doen en willen bereiken. Ook kun je lezen over de ervaringen van Laurens: hij is geobsedeerd door Taylor Swift en uit zijn passie graag via Instagram.
De huidige generatie jongeren is opgegroeid met en tevens grotendeels verslaafd aan social media. Zowel Pietersen als Zwanenberg vinden het dan ook niet meer dan normaal dat steeds meer jongeren een carrière als online influencer ambiëren. Welke gevolgen dit heeft voor de jeugd van tegenwoordig, lees je in het fysieke tijdschrift en online.
INSTASOCIAAL prikkelt om na te denken over de manier waarop jij en anderen met Instagram omgaan. Nieuwsgierig geworden? Klik dan hier om naar de website te gaan.