De tiktokkende leraar: een verrijking of gevaar?

TikTok heeft zijn intrede gemaakt in het onderwijs. En niet zonder succes, want tiktokkende leerkrachten zijn razend populair op de app. Maar horen leerkrachten eigenlijk wel thuis op TikTok? “Je gooit tenslotte kinderen bij zwemles ook nooit gelijk in het diepe, maar online doen we dat dus al jaren. Het is tijd voor digitale zwemles”, stelt mediapedagoog Marije Lagendijk.

Het gebruik van TikTok in de klas heeft voor-en nadelen. Het biedt kansen om relaties met leeftijdsgenoten te verdiepen en sociale vaardigheden te oefenen. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt daarentegen ook dat het gebruik van sociale media ervoor kan zorgen dat kinderen een negatief zelfbeeld ontwikkelen, achteruitgaan op hun taalgebruik of sneller last hebben van online pesten. “Wat ik moeilijk vind in de basisschoolleeftijd is als TikTok ingezet wordt om leerlingen te bereiken, omdat TikTok de leeftijdsgrens van 13 jaar heeft. Ik vind dat je dan als professional dat niet zou moeten toejuichen dat kinderen daarop actief zijn”, vertelt Lagendijk. 

Deskundigen pleiten dus eerder voor verbod op TikTok in de basisschoolklas. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Stichting Leerplan Ontwikkeling en schoolbesturen geven aan nog zoekende te zijn hoe om te gaan met dit nieuwe fenomeen. Volgens tiktokkers Juf Ivana en Meneer Martijn zijn de filmpjes op TikTok niet alleen leuk, maar ook leerzaam. “Ik merk dat de leerlingen het fantastisch vinden en zolang het voor iedereen nog leuk is, blijf ik lekker TikToks maken met leerlingen”, besluit Meneer Martijn. 

Nieuwsgierig geworden naar de verhalen van tiktokkende leerkrachten, deskundigen en schoolbesturen? Bekijk de verhalen op deze website: https://gratis-4280470.jouwweb.nl/

Geef een reactie