Fietsers werden opgejaagd door auto’s op de Burgemeester Reigerstaat wat leidde tot ergernissen. Bron: Het Utrechts Archief
De Burgemeester Reigerstraat in Oudwijk had in 1996 een landelijke primeur. In de smalle winkelstraat werd de eerste fietsstraat geopend. Het experiment zorgde voor veel oproer bij bewoners en gebruikers van de weg. Lang bleef de fietsstraat dan ook niet liggen. 25 jaar later wordt de straat weer een fietsstraat. Waar destijds veel weerstand was ná de komst, is er ditmaal vooraf veel te doen geweest om de aanleg van de fietsstraat.
Inmiddels liggen er meer dan twintig fietsstraten in de stad. Er is dan ook veel geleerd door de jaren heen. Fietsstraten worden dan ook niet zomaar aangelegd. Er moeten genoeg fietsers zijn, wil een fietsstraat goed kunnen functioneren.
Waar de straten in de stad aan het veranderen zijn, is het fietsverkeer ook veranderd. Jaarlijks komen er 5000 fietsers bij in de stad. Met name elektrische fietsen zijn in trek. De elektrische fiets neemt het over van de stadsfiets. Fietskoeriersbedrijven maken steeds vaker gebruik van de fiets met het oog op het veranderde klimaat.
Utrecht profileert zichzelf dan ook als fietsstad. Er wordt steeds meer ruimte gemaakt voor fietsers. Er wonen bijna 360.000 inwoners. De verwachting is dat er in 2040 dagelijks meer dan 200.000 mensen door de binnenstad fietsen en er is geen weg meer terug.
Bekijk hieronder de teaser!
De reportages zijn in afwachting tot publicatie.