“Het voelde alsof ik de enige was die zich afvroeg: ‘waar ben ik in het boekenlandschap?’ Daar werd ik best wel verdrietig van”, zegt de 27-jarige Tessa Diks. Ze is opgegroeid met twee culturen en zag zichzelf niet terug in de kinderboeken die ze las. Dat er maar weinig personages van kleur zijn in Nederlandse kinderboeken, heeft belangrijke gevolgen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. “Mensen van kleur worden steeds gedwongen om in de schoenen van iemand anders te gaan staan”, aldus Sara van den Bossche, Universitair Docent Jeugdliteratuur aan Tilburg Universiteit.
De bewustwording van etnisch-culturele diversiteit in kinderboeken is in de boekenbranche in de laatste vijf jaar gegroeid. Kinderboekenauteur Martine Letterie: “Ik was op bezoek in groep acht. Daar vertelde ik over mijn nieuwe boek Kinderen van ver, dat gaat over de verhalen van vluchtelingenkinderen. Een jongen was helemaal enthousiast en reageerde: ‘Dat gaat over mij!’ Hij wilde nog een keer de achterflap van het boek voorlezen. Dat vond ik ontzettend ontroerend.”
Naast Martine Letterie, geven kinderboekenauteur Edward van de Vendel en verschillende uitgeverijen hun kijk op etnisch-culturele diversiteit in kinderboeken en vertellen over hoe zij hiermee omgaan. Daarnaast vertelt Zarissa Windzak over de oprichting van haar diverse en inclusieve kinderboekenwebshop Cargo Confetti: “Ik moest overal zoeken naar diverse boeken voor mijn kinderen.” Tenslotte ga ik in op de vraag wat er nog moet gebeuren voor meer representatie van etnisch-culturele minderheden in kinderboeken.
Kijk hieronder alvast naar de explainer over hoe groot het gebrek is aan etnisch-culturele diversiteit in kinderboeken.
Nieuwsgierig geworden? De verhalen zijn te lezen op https://laura66410.wixsite.com/afstudeerproductie