De retailbranche is sinds de coronacrisis dynamischer dan ooit. Meer dan andere jaren moeten ondernemers switchen van tactiek en meegaan met de laatste ontwikkelingen. Sommige ondernemers begonnen tijdens de lockdown een webshop om hun bedrijf staande te houden, terwijl anderen het slechts moesten hebben van de steunpakketten die de overheid beschikbaar stelde.
De coronacrisis heeft winkeleigenaren meer dan ooit laten inzien hoe kwetsbaar hun bedrijf kan zijn en op welke punten ze hun bedrijf nog kunnen en moeten verbeteren. Het heeft ondernemers laten nadenken over de toekomst, want die is tot op heden nog steeds onzeker. Er zijn echter wel een aantal trends zichtbaar waar ondernemers rekening mee kunnen houden. Zo schijnt het winkelen op afspraak een blijvertje te zijn en duurt het juist nog even voordat het zogeheten funshoppen weer terugkeert. Welke trends dit nog meer zijn en hoe ondernemers op de Veluwe hiermee precies omgaan lees in je de verhalenserie ‘De toekomst van de retail’.
In deze verhalenserie lees je verder hoe economen Olaf Zwijnenburg en Dirk Mulder over de toekomst van de retail denken. Daarnaast laat ik laat ook een paar Veluwse ondernemers aan het woord, die ieder hun ervaringen en plannen voor de toekomst delen. Zo vertelt ondernemer Yvonne Faber waarom ze geen webshop wil voor haar winkel en vertelt Nadine Wielart waarom haar webshop juist de redding van haar bedrijf is geweest.
Alle verhalen zijn op deze website te lezen.
Lees hier het gepubliceerde artikel in De Stentor.
En lees hier het gepubliceerde verhaal in de Ondernemer.