“Dit is hoe seks werkt en draag een condoom, that’s it.” Zo beschrijft Manouk, nu achttien jaar en net van de middelbare school af, haar seksuele voorlichting. Misschien dat jij je biologieles ook zo herinnert.
Dan ben je niet de enige. 3Vraagt heeft in aanloop naar Pride Amsterdam aan LHBTIQ+-ers gevraagd naar seksuele voorlichting op middelbare scholen. Acht op de tien (78 procent) zijn zelf niet tevreden over de les die ze op de middelbare school kregen. Ook VICE vroeg scholieren naar hun ervaringen met seksuele voorlichting op de middelbare school, om te kunnen kijken welke informatie over seks echt nog mist. Volgens hun onderzoek krijgt het onderdeel op dit moment gemiddeld een pijnlijk magere 5.
Illustratie: Hannah Vonk
LHBTIQ+ Aan Bod
In LHBTIQ+ Aan Bod: inclusiviteit van seksuele voorlichting duiken we dieper in de wereld van – je raad het al – seksuele voorlichting. Want uit eigen onderzoek blijkt dat slechts 29% van de middelbare scholieren alles heeft geleerd wat ze willen weten.
In de productie vertellen docenten Amina en Joost hoe zij de biologielessen zo inclusief mogelijk proberen te maken, zonder dat LHBTIQ+-leerlingen in het middelpunt komen te staan. Anne en Leila, ook wel het duo Seksuologen met Twee, geven aan waar er nog stappen gemaakt kunnen worden en voorzien docenten van handige tips.
Maar het verhaal gaat natuurlijk over de middelbare scholieren. Wat missen zij? En hoe kunnen scholen inclusiever worden? Bekijk LHBTIQ+ Aan Bod hier.