Heel mijn schooltijd merkte ik al dat ik minder goed was in rekenen dan mijn klasgenoten, ik ken nog steeds alle tafels niet, ik kan nog steeds niet klokkijken en sommen zoals 8+6 reken ik nog op mijn vingers. Jarenlang dacht ik dat ik dom was, het maakte mij onzeker. In 2017, was ik 16 jaar oud. Ik zat toen in klas 3 en heb een onderzoek laten doen naar dyscalculie en ik kreeg de verklaring. Eindelijk voel ik mij niet meer dom, ik kan er namelijk niks aan doen dat ik niet kan rekenen.
Er zijn weinig verhalen voor kinderen, jongeren en volwassenen met dyscalculie om zich in te herkennen, om te merken dat ze niet de enige zijn en dat het niet gek is dat ze bijvoorbeeld niet kunnen klokkijken. Over dyslexie is juist veel te lezen, terwijl ook dyscalculie een ernstige stoornis is die dagelijks impact heeft op mensen hun leven.
Ik, Lotte spreek voor mijn afstudeerproductie verschillende experts, zoals onder andere Wied Ruijssenaars over wat studenten pabo leren over dyscalculie: “Wat je ziet is dat ze op de pabo’s niks leren over dyscalculie,” vertelt Ruijssenaars. Ook spreek ik Marije van Oostendorp die vertelt over begeleiding van kinderen met dyscalculie: “De achterstand wordt steeds groter, zolang je geen goede hulp hebt,” aldus Van Oostendorp.
Ook komen er drie ervaringsdeskundigen aan het woord, van verschillende leeftijden, die allemaal op een manier ervaring (denken te) hebben met dyscalculie, zoals de 21-jarige Marit: Ze vertelde aan de surveillant dat ze de klok niet kon lezen. De surveillant pakte de klok en legde die voor Marit haar neus neer. “Ik kan niet klokkijken,” zei Marit nog een keer tegen de surveillant. “Je studeert toch natuurkunde, dan kan je ook echt wel klokkijken, zei de surveillant.”
De 10-jarige Lola heeft ook dyscalculie, hoe gaan de leerkrachten op haar basisschool hiermee om? En George is 72 en heeft zich niet laten onderzoeken, maar herkent zich in de signalen van dyscalculie die de experts benoemen.
Houd de website van RondOm Vandaag in de gaten. Op de website zijn binnenkort delen van het verhaal te lezen.