TikTok, het razend populaire social media-platform, heeft niet alleen de manier waarop we video’s delen en consumeren op zijn kop gezet, maar heeft ook een enorme impact op de muziekindustrie. Steeds vaker lijken dezelfde soort nummers de top 40 te bestormen in de Nederlandse muziekwereld. Hoe kan dat? En zijn deze veranderingen positief of negatief voor de muziek?
In de longread ‘Het is TikTok die de muziek maakt’ wordt het verhaal verteld van de invloed van TikTok op de muziek. Zo vertelt onder andere singer-songwriter Tessa June hoe TikTok haar onverwachts een hit heeft bezorgd. Een social media strateeg en artist branding coach legt uit hoe artiesten TikTok het beste kunnen inzetten om bekend te worden. Bijvoorbeeld door persoonlijke en originele content te delen en actief in te spelen op trends, kunnen artiesten hun bereik vergroten.
De muzieksamensteller van Radio 3FM neemt je mee in de ‘TikTok-muziek’. Een TikTok-expert en de woordvoerder van TikTok Nederland komen ook aan het woord. Naast de positieve verhalen worden ook kritische geluiden gehoord.
Ben je nieuwsgierig naar de impact van TikTok? Ontdek hoe TikTok de muziekwereld verandert, welke kansen en uitdagingen dit met zich meebrengt voor artiesten, en wat dit alles betekent voor de toekomst van muziek. Het hele verhaal is hier te lezen!