De invloed van het sportverhaal

Sifan Hassan op de marathon, Harrie Lavreysen op de wielerbaan en Oranje op het EK: dankzij de journalisten kon heel Nederland deze zomer genieten van succes in de topsport. Sportjournalisten doen echter meer dan het oplepelen van uitslagen en het beschrijven een mooie goal. Op hun eigen manier zijn ze bepalend voor het sentiment van hun publiek.

In deze verhalenreeks zien we de invloed van sportjournalisten tot uiting komen in verschillende thema’s, en hoe een mediabedrijf zelf een nieuw sentiment rond eens sport kan creëren.

“Ik vind dat Formule 1 heel erg veranderd is, in positieve zin. Het is niet alleen een racespektakel, maar het heeft nu ook een hoog entertainmentgehalte”, zegt Head of Live Production van de Formule 1 Wendy Hendrickx.

Het Formule 1-seizoen 2024 nadert zijn apotheose. Max Verstappen en Lando Norris zijn verwikkeld in een spannende titelstrijd, en over de hele wereld volgen mensen het wereldkampioenschap.

De populariteit van de sport viert hoogtij. Vanwege de spanning op het circuit, maar ook commercieel staat de sport er beter voor dan ooit. Mediaconglomeraat Liberty Media nam de sport in 2017 over, toen het kampioenschap zware tijden kende qua populariteit. De overname doet de sport goed, maar rappe modernisering zorgt ook voor uitdagingen en mogelijke problemen. Kan entertainment de pure sport in de weg zitten?

“De groei is fenomenaal”, vindt ook de nestor van de internationale F1-journalisten Joe Saward. Prominente figuren F1-paddock hebben de sport vanuit verschillende kanten zien veranderen. Positief, maar ook bewust van de uitdagingen die de groei met zich meebrengen.

Lees het hele verhaal, samen met twee andere producties, hier.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *