Het is maandagavond 19 februari 2024 en heel wielerminnend Nederland houdt de adem in. Mogen grote wielertochten nu wel of niet over het grondgebied van de gemeente Vaals? Dat vraagstuk lag op tafel tijdens de gemeenteraadsvergadering die avond. Er waren meerdere insprekers en zeker niet de minsten: Leo van Vliet, die koersdirecteur van de Amstel Gold Race en oud-topwielrenner Tom Dumoulin. De toekomst van het Nederlandse wielrennen lag op het spel, zo was het gevoel. Wat bleek? Alles was een misverstand. De gemeente Vaals wilde de toertochten helemaal niet verbieden. Toch is het exemplarisch voor de ontwikkelingen in de wielersport in Nederland.
Wankele Wielerpiramide
De Nederlandse wielersport staat voor een uitdagende toekomst. Organisatoren van wielerkoersen krijgen steeds meer te maken met obstakels zoals de terugtrekkende inzet van politie, strengere regels omtrent natuur en milieu, stijgende kosten en problematische vergunningaanvragen. Deze obstakels hebben geleid tot een afname van het aantal wielerkoersen in Nederland. Ook het aantal wielrenners met een wedstrijdlicentie loopt al jarenlang met rasse schreden terug, met name bij de jeugd. De Nederlandse wielerpiramide wankelt. De constructie brokkelt af en ook de rest van het gebouw vertoont scheuren in de muren. Toch beleeft het wielrennen ook hoogtijdagen. Hoe paradoxaal dit ook klinkt. Het aantal sportieve fietsers groeit al jaren en ondertussen gaat het om bijna één miljoen Nederlanders. De sport wielrennen is hartstikke populair en dat komt mede door de fantastische prestaties van de Nederlandse profwielrenners en wielrensters. Maar toch staat het vlaggenschip, het wedstrijdwielrennen, onder druk. Want zonder aanwas van onderaf zal ook het vlaggenschip zinken.
Populariteit en kijkcijfers
De populariteit van wielrennen onder Nederlanders blijkt niet alleen uit de groeiende groep sportieve fietsers, maar ook uit de indrukwekkende kijkcijfers. De Tour de France van 2023 boeide een grote groep Nederlanders, zo werd de laatste etappe door meer dan drie miljoen mensen bekeken. Ook het WK wielrennen op de weg wist gemiddeld 1.139.000 kijkers te boeien, met een piek van 3.269.000.
Deze cijfers laten zien dat wielrennen een belangrijke plek inneemt in het Nederlandse sportlandschap en dat miljoenen Nederlanders plezier halen uit het kijken naar deze sport. Echter, de dalende trend in georganiseerde wielerkoersen roept de vraag op: hoe ziet de toekomst van het Nederlandse wielrennen eruit?
Een blik op de toekomst
In mijn vierdelige podcastserie onderzoek ik de toekomst van de Nederlandse wielersport. Hier praat ik met verschillende mensen in en rondom de sport over. De centrale vraag die we proberen te beantwoorden is: hoe ziet het Nederlands wielrennen er in 2034 uit?
In de eerste aflevering bespreken we de geschiedenis van de sport en de maatschappelijke waarde. In aflevering twee gaat het over de problemen waar organisatoren van wielerkoersen tegenaan lopen, hoe de toekomstige wielerkoers eruit gaat zien en of de wielerpiramide op tijd gerestaureerd kan worden. In aflevering drie is er ruimte voor het verhaal van de wielrenners zelf. In de afsluitende aflevering vier vertelt burgemeester Out hoe het zit met de politie-inzet en de inzet van burgermotards, ook komen we hier tot een conclusie.
Ben je geïnteresseerd geraakt? Luister dan zeker de teaser hieronder en volg de podcast op Spotify!
Foto: deze foto is gemaakt door AI
Muziek: Richard Bodgers, Grand_Project