De Vibratie Generatie: de Satisfyer en seksuele vorming online

Seksspeeltjes. Niet per se een onderwerp dat je met iedereen bespreekt. Behalve op het internet, lijkt het: op sociale media komen ze regelmatig voorbij. Eén seksspeeltje steekt er met kop en schouders bovenuit: de Satisfyer Pro 2. In reclames en gesponsorde berichten komt deze terug, maar ook in grappige filmpjes en zogenaamde ‘memes’.

Op platformen zoals Instagram en TikTok is de luchtdrukvibrator welbekend, waar handig op in wordt gespeeld door bedrijven zoals de HEMA, die zelf met een tompouce-kleurige versie kwam, maar ook door artiesten. Het liedje Satisfyer van Roxy Dekker is niet alleen een hit op feestjes maar groeide onder de codenaam ‘Airfryer’ ook uit tot een trending TikTok-sound. Voor veel jongeren is het heel normaal om de Satisfyer tegen te komen tijdens het scrollen.

Zo lijkt deze generatie uit te groeien tot de vibratie generatie: via sociale media krijgen jongeren al vroeg in hun seksueel actieve leven allerlei informatie over seksspeeltjes en de Satisfyer in je nachtkastje is de normaalste zaak van de wereld. Inmiddels zijn er wereldwijd 75 miljoen exemplaren van de luchtdrukvibrator verkocht – aan allerlei leeftijden.

Wat voor rol speelt de Satisfyer in het seksleven van jongeren? Is dat iets goeds, of zijn er bezwaren te bedenken? Welke rol spelen sociale media in de seksuele vorming van jongeren? En hoe kan het gesprek offline voortgezet worden? Hoe staat deze generatie in verhouding tot andere generaties? Deze vragen worden beantwoord op de verschillende pagina’s van deze website.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *