In Nederland hebben er gebeurtenissen plaatsgevonden waar we het als land liever niet meer over hebben. Denk aan de collaboratie met de nazi’s in de Tweede Wereldoorlog, Indonesië of het optreden van het Nederlandse leger in Srebrenica.

Ieder jaar ontstaan er veel discussies tijdens Sinterklaas.  Tegenstanders van Zwarte Piet linken Zwarte Piet aan het slavernijverleden van Nederland. De discussie zorgt ervoor dat er steeds meer gesproken wordt over het hedendaags racisme in Nederland en over het kolonialisme. Een grote groep Nederlanders vindt dat de Zwarte Piet hoort bij de traditie in Nederland en dat er niks aan veranderd moet worden.

Critici vinden dat beladen onderwerpen, zoals het koloniale verleden van Nederland, te weinig en eenzijdig behandeld worden in het geschiedenisonderwijs.

Jongeren met voorouders uit de voormalig koloniën zouden zich niet herkennen in het verhaal, docenten durven moeilijke onderwerpen niet te behandelen en het lesmateriaal is aan verandering toe. Maar is dit echt zo?

De vraag of deze onderwerpen echt zo beladen zijn in het onderwijs, en of het goed zou zijn om deze onderwerpen meer aan het licht te brengen tijdens geschiedenislessen, leg ik voor aan verschillende historici, voor- en tegenstanders en uitgevers. Aan de ene kant vinden de uitgevers dat zij zich al voldoende richten op beladen kanten van de geschiedenis, maar aan de andere kant zeggen organisaties, zoals Ninsee, dat docenten het lastig vinden om beladen onderwerpen te behandelen en dat zij daar niet veel ruimte voor krijgen. De docenten die ik heb gesproken vinden de lesmethoden prima, maar beamen dat er te weinig tijd is gedurende de lessen, om dieper in te gaan op beladen onderwerpen.

Benieuwd? Bekijk de trailer hieronder:

https://youtu.be/NzDxfxzqLXY

https://jouzw.pageflow.io/onbesproken-verleden