De ‘horrorverhalen’ over de journalistiek hoor je als student journalistiek vaak genoeg. De werkloosheid stijgt door, als freelancer is het moeilijk om rond te komen en oplages van kranten dalen al jaren. Op ThinkCreative.nl gooi ik deze negatieve verhalen aan de kant en breng ik de positieve kant van de journalistiek in kaart. Want echt, er is genoeg innovatie en creativiteit in de journalistiek te vinden.

Foto: Sabrina Simons

Mindshakes, opgezet door NRC, is een nieuw journalistiek platform. Sabrina Simons (zie foto), mede-oprichter, vertelt: ‘We zien Mindshakes als een soort lab om nieuwe vertelvormen en nieuwe journalistiek te ontdekken. We kijken wat wel en niet werkt. Wat goed werkt bij ons is dingen vertellen vanuit jezelf, zoals bij het slaapverlammingsartikel, maar we hebben het ook over grotere maatschappelijke thema’s. De traditionele journalistiek vertelt het vluchtelingendebat met een hele andere en wat droge tone of voice. Wij hebben het over dezelfde thema’s, maar dan op een meer persoonlijke manier waardoor je je kunt identificeren met iemand.’

Naast journalistieke initiatieven lees je op ThinkCreative ook hoe je als journalist kunt onderscheiden. ‘Want met alleen een goed verhaal, red je het niet op internet’, stelt Marissa van Loon die Toolschool oprichtte. ‘Opleidingen zouden online skills meer moeten aanbieden, vindt zij. ‘Met online skills bedoel ik werken in Excel, maar ook web-based tools gebruiken om een verhaal op een andere manier te vertellen. Denk aan online koppen maken, scrollverhalen, slideshows en handige tools waarmee je audio en video op een toffe manier kunt presenteren. Dat is wat mij betreft de nieuwe manier van online journalistiek en dat blijkt ook te werken. Lezers blijven langer in je verhaal.’

Meer verhalen over innovatie en creativiteit in de journalistiek? Dat lees je op ThinkCreative.nl