In de trein van 07:30 uur naar Utrecht kijk ik om mij heen. Bezig zijn met werk of school is een doodgewoon beeld in de trein. Mensen beantwoorden mailtjes, lezen zich in of maken een presentatie wat beter. Laten we eerlijk zijn, we willen namelijk allemaal zo goed mogelijk presteren.

Presteren is goed toch? Alleen die druk om alsmaar te moeten presteren brengt een negatieve kant met zich mee. Het Algemeen Dagblad kopte op 7 april 2018 met ‘Studenten kampen vaak met depressie en angsten’. Trouw schreef die maand het artikel‘Angst, depressie en zelfmoordgedachten: studenten gaan er aan prestatiedruk onderdoor’. Die druk om te presteren zorgt dus voor meer dan alleen stress. De afgelopen 20 jaar verdubbelde het aantal burn-outs onder jongeren. Luister hier wat een burn-out met de 22-jarige Vivian Hoving deed.

Ook christelijke jongeren ervaren hoge prestatiedruk. Vanuit het evangelie draait het niet om zoveel mogelijk presteren in dit leven. Het gaat om leven voor de nieuwe wereld. Toch zorgt dit er niet voor dat christelijke jongeren minder druk ervaren. Uit onderzoek van de Evangelische Hogeschool blijkt dat de helft van de christelijke jongeren grote druk ervaart. Predikant Chiel Vleesenbeek spreekt regelmatig jongeren die veel druk voelen om te presteren. “Jongeren die ongelukkig of depressief zijn, omdat ze niet weten hoe ze het in dit leven moeten doen”.

Studiedruk is niet het enige dat voor een angstig gevoel zorgt bij jongeren. Ooit gehoord van FOMO, Fear Of Missing Out? Jongeren zijn bang dat wanneer zij niet actief zijn op sociale media zij buiten de boot vallen. “De sociale media creëren een onrealistisch beeld waar jongeren proberen aan te voldoen”, vertelt documentairemaakster Sanne Kooiman.

Niet alleen jongeren en volwassenen willen zo goed mogelijk presteren in deze maatschappij. Hetzelfde geldt voor kinderen. Mijn oppaskindje, de 9-jarige Lars, komt huilend thuis van school “Ik heb het helemaal verpest”. Hij kreeg namelijk een onvoldoende voor die topografietoets van afgelopen week. Dit was niet zomaar een toets voor Lars, hij weet namelijk heel goed dat hij voldoendes moet halen om naar groep 6 te mogen. “Er wordt altijd aan een kind gevraagd wat hij presteert”, vertelt juf Melanie. Dat betekent dat kinderen goed moeten scoren op dictees, rekentoetsen en de cito’s.

Kijk op de website om meer te weten over de effecten van de prestatiemaatschappij bij kinderen en jongeren. Luister de radioproducties en lees interviews met onder andere predikant Chiel Vleesenbeek en psycholoog Marjolein Engbers voor hun blik op de huidige prestatiemaatschappij in Nederland.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/496664718″ params=”color=#ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&show_teaser=true&visual=true” width=”100%” height=”300″ iframe=”true” /]