Heeft u al eens gehoord van de wet Passend Onderwijs? En zo ja, bent u bekend met de gevolgen van deze wet op het voortgezet onderwijs in Nederland?

Om te kijken wat het effect van deze wet is geweest op het voortgezet onderwijs ben ik op onderzoek uitgegaan om in de praktijk te zien wat er is veranderd. Dit doe ik omdat ik wil weten of de situatie in het onderwijs is verbeterd voor leerlingen met adhd. Zij zijn de klassieke onderpresteerders van de Nederlandse scholen terwijl zij qua intelligentie vaak niet onderdoen voor de rest.

Ik heb zelf adhd en ga kijken of het onderwijs voor adhd’ers is verbeterd in de afgelopen tien jaar. Adhd wordt steeds bekender en serieuzer genomen. Hoe hebben de scholen zich aangepast om deze groeiende groep leerlingen toch gelijke kansen te kunnen bieden op een diploma?

Ondanks wisselende berichtgeving over de effecten van deze nieuwe wet waren de aanpassingen van de drie middelbare scholen die ik heb bezocht overwegend positief. Deze drie scholen laten het goede voorbeeld zien. Dat heeft alles te maken met de sterke, invloedrijke karakters binnen deze scholen.