”Het kost 15 minuten om je weer te kunnen concentreren

 

Social media, wie gebruikt het niet? De één meer dan de ander, maar over het algemeen kunnen de meesten niet meer zonder. Apps als Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp en Linkedin zijn op de meeste telefoons niet meer weg te denken. Hoewel je sommige apps voornamelijk voor jezelf gebruikt, kan het ook van pas komen voor je werk. De meeste bedrijven hebben een gezamenlijke groepschat op Whatsapp om elkaar op de hoogte te houden en via Twitter kun je eindeloos informatie vinden.

Kort gezegd, ook in het bedrijfsleven kom je dagelijks in aanraking met social media. Wat is de precieze invloed van al die apps op je telefoon? Kun jij nog wel geconcentreerd werken met je telefoon naast je? Of leidt je smartphone helemaal niet zo af? Kortom: hoe beïnvloedt social media jouw productiviteit?

 

Afleiding
De mobiele telefoon is sinds eind jaren ‘90 niet meer weg te denken uit ons leven. Sinds de komst van de smartphone is dat alleen nog maar erger geworden. Dit heeft invloed op veel aspecten van ons leven. Zo is de communicatie sneller, maar wordt onze concentratie minder.

 

Uit een Canadees onderzoek is gebleken dat concentratieboog van de gemiddelde Canadees tussen 2000 en 2015 gedaald is van 12 seconden naar 8 seconden. Een afname van 25%. Iets wat we vrijwel direct kunnen afschuiven op de opkomst van de smartphone en sociale media.

 

Het is ook niet raar, want het kleinste geluid van bijvoorbeeld een appje, sms’je of een andere notificatie zorgt ervoor dat je brein even afgeleid is. Je verliest je focus, ook al is die kleine afleiding van korte duur. Je concentratie ben je vele malen langer kwijt. Het duurt zeker 15 minuten om weer in je opperste concentratie te komen en de volledige focus te hebben:

 

 

Werkplek
Veel op je telefoon zitten heeft ook nog eens invloed op je medemens en collega’s. Maar liefst 70% van de Nederlanders ergert zich aan mensen die teveel op hun telefoon zitten.

 

De 24-jarige Nick van de Klomp is iemand die veel op zijn telefoon zit. Hij werkt als railcateraar bij de NS. ‘’Als ik de trein helemaal door ben geweest moet ik wachten en ook op stations heb ik in de tussentijd vaak niets te doen. Dan pak ik vrijwel altijd mijn telefoon erbij.’’ Zo houdt hij, naar eigen zeggen, zijn gemoedstoestand goed. Op het moment dat hij aan de bak moet pakt hij zijn telefoon niet: ‘’Daarom denk ik ook niet dat het voor mij echt een afleiding is.’’

 

Voor een journalist is dat natuurlijk alweer een stuk lastiger. De telefoon is soms meer je werkplek dan je kantoor. Twitter afstruinen, door Facebook scrollen, een belletje plegen; allemaal dingen die nodig zijn om je werk goed te kunnen doen. Toch blijft het lastig om een onderscheid te maken tussen werk en privé gebruik. Hoe doe je dat?
Hoe ga je daar mee om als werkgever? Hoe maak je het onderscheid wanneer iemand op zijn telefoon zit? Het zijn lastige vragen voor veel werkgevers. Sommigen kiezen voor complete vrijheid, anderen kiezen voor een strengere aanpak. Zo zijn er programma’s die registreren wat je doet op je computer. Op die manier kan er gekeken worden of je op internet zit te scrollen of dat je daadwerkelijk bezig bent met je werk. Dit kan wel als gevolg hebben dat je als werknemer weinig vertrouwen voelt. Een lastige kwestie dus. Ik leg deze vragen neer bij Martijn van Reeden:

 

Martijn van Reeden over de invloed van Social media op zijn productiviteit en die van zijn werknemers

 

Conclusie
Mits je telefoon strikt noodzakelijk is voor je werk, dient het vooral als afleiding. Elk geluidje van een notificatie vormt een afleiding en elke afleiding zorgt ervoor dat je uit je concentratie raakt. Het gebruik van social media kan ontspannend werken op de momenten dat je even niets te doen hebt, maar belangrijk is om de telefoon geen afleiding te laten zijn op de momenten wanneer je wel aan het werk moet. Denk aan je telefoon wegleggen, op stil zetten of wellicht helemaal uitzetten. Mocht dat niet genoeg zijn, en voel je alsnog de behoefte om je telefoon te pakken, zijn er een aantal handige apps die je kunnen helpen bij het verminderen van je telefoongebruik, hoe paradoxaal dat ook klinkt.

 

Forest:
In deze app kun je aangeven hoelang je je telefoon niet wilt gebruiken. App plant dan een visueel boompje voor je. Mocht je in die twee uur toch je telefoon pakken, dan gaat het boompje dood.

 

Moment of Quality time:
Deze apps houden beide bij hoeveel je op je telefoon gebruikt. Zelfs per app wordt er bijgehouden hoeveel tijd je er op door brengt. Dit kan confronterend werken.