Op elke straathoek nodigen plakkaten ons uit om nieuwe spullen te kopen, reclamespotjes op de tv laten zien wat we nog nodig hebben, de nieuwste mode lokt ons kledingwinkels in en technologische ontwikkelingen laten de nieuwste apparatuur al snel oud lijken. We worden steeds weer verleid door de commercie om nieuwe spullen te willen en te kopen. Om niet meer tevreden te zijn met dat wat we hebben. Om dat wat we twee weken geleden hebben gekocht te laten verstoffen in de kast en wat nieuws aan te schaffen.

Kopen is al lang niet meer een noodzaak maar een tijdsbesteding of zelfs een levensvervulling geworden. Om te ‘ontspannen’ op onze vrije dag gaan we een dagje shoppen en komen we met tassen vol spullen thuis. Spullen die laten zien wie wij zijn, waar we voor staan, waar we naartoe willen.  Producten beheersen tegenwoordig ons leven. En dat hebben we vaak niet eens door.

Maar wat als je ervoor kiest om hier niet meer aan mee te doen? Je af te zetten van de consumptiemaatschappij? De afgelopen jaren gaan steeds meer mensen minimaliseren.  Ze kiezen er bewust voor om te consuminderen en eenvoudiger te leven. Wat niet gelukkiger maakt, kan weg. En wat je niet nodig hebt, wordt niet gekocht. Een ontevreden gevoel niet meer verzadigen met de nieuwste iPhone, nog meer schoenen of een grotere tv. Geen behoefte hebben aan meer, maar genoegen nemen met minder.

Maar is minimalisme niet meer dan alleen het wegdoen van spullen? Is het meer dan alleen een huis met kale, witte muren, weinig meubels en een eenzame jas aan de kapstok? Maakt het bovendien wel gelukkiger? Of kunnen we beter mee blijven doen met de huidige consumptiemaatschappij? ‘Zonder meer’ is een crossmediale website waar antwoord wordt gegeven op deze vragen.  Klik hier om naar de website te gaan.

Bekijk ook de trailer.