Voor de inwoners van Twente is het een gruwelbeeld: leegstand in de winkelstraten van hun regio. De drie grootste Twentse steden hebben de twijfelachtige eer om ‘koploper’ te zijn. Hengelo heeft 17 procent winkelleegstand, Enschede 15 procent en Almelo 13 procent. Niet geheel toevallig trekt het Hengelose centrum wekelijks zo’n 37.000 minder bezoekers dan in 2006 en ook in Enschede melden zich op zaterdagen dertig procent minder bezoekers dan in 2008. Uiteraard kunnen deze leegstandspercentages niet los worden gezien van de opkomst van het online shoppen, maar de consument lijkt ook toe te zijn aan vernieuwing.

Alle ondernemers willen geld verdienen, maar toch slagen velen daar dus niet in. Ze hebben het moeilijk en zijn naarstig op zoek naar nieuwe winkelconcepten en creatieve ideeën. Dat blijkt niet iedereen niet gegeven en zij moeten het hoofd dan ook buigen. Wat maakt het zo moeilijk om in te spelen op de nieuwe en veranderende behoeften van de consument? Waarom tonen veel ondernemers zo weinig creativiteit, terwijl hun concept al lang en breed uitgewerkt is? In deze productie laten experts, ondernemers, maar ook de consumenten hun licht schijnen over dat wat tegenwoordig nog wel mogelijk is. Zij gaan in op waar de kansen nog wel liggen en wat er moet veranderen om tot een succesvolle winkel te komen. “We moeten in ieder geval eens kappen met die saaie, ouderwetse winkels.”

Hier is alles te lezen: stanhoff.wordpress.com