Betalen om fan te mogen zijn, deelnemen aan fanevenementen en heuse fanambassadeurs. Nieuwe ontwikkelingen, die zorgen dat de fan en de sporter dichter bij elkaar komen. Ze hebben gezorgd voor een verandering in de fanbeleving.

Door diverse ontwikkelingen komen fans en sporters steeds dichter bij elkaar te staan. Zo hebben de sociale media ervoor gezorgd dat sporters nauwlettend te volgen zijn en contact kunnen onderhouden met hun fans. Daarnaast organiseren sportploegen, sponsoren en sporters zelf steeds meer (betaalde) fanevenementen, waar de fan de sporter kan ontmoeten.

Een voorbeeld van zo’n fanevenement is de Freedom Ride, een jaarlijkse pelotonstocht op 5 mei. De Freedom Ride is een initiatief van wielerploeg LottoNL-Jumbo. Op Bevrijdingsdag fietsen topsporters, militairen, veteranen, politiemensen en toerfietsers zij aan zij langs historische plekken die belangrijk zijn voor het besef van vrede en vrijheid. Roelien Akkerman uit Staphorst fietste dit jaar mee aan de tocht. “In een peloton rijden is al een belevenis op zich, maar dan ook nog met de renners waar je normaal op televisie naar kijkt. Dat is heel mooi. Ze zijn tijdens zo’n tocht ook echt benaderbaar en je kunt gewoon met ze praten. Na 90 kilometer was ik echt op. Toen kwam Maarten Tjallingii ineens naast mij fietsen. Ik kon er gelijk weer tegenaan”, lacht ze.

Een andere ontwikkeling is het betalen om ‘officieel’ fan te mogen zijn van een sportploeg. Ingrid Schelling uit Den Haag betaalde vorig jaar 100 euro voor een exclusief lidmaatschap van schaatsploeg Team Victorie. “Ik heb geen seconde hoeven nadenken over mijn donatie. Ik hou wel van een beetje pionieren.”

In de zesdelige reeks ‘De veranderende fanbeleving’ ga ik dieper in op deze ontwikkeling. Vanwaar deze verandering? En wat zijn de gevolgen? Sporters, sponsoren, sportmarketeers, experts en fans komen aan het woord. Ook blikken we vooruit op de toekomst, want is het echt zo dat we straks allemaal met virtual reality-brillen op de bank naar sport kijken?

Meer lezen? Je vindt de productie hier.